Planera flyttningen med förstånd

Flytta ska man göra lite då och då. Framför allt för att bli av med alla onödiga prylar som har en tendens att samlas i hörnen, eller i förråden om man är den ordentliga typen.
Att flytta är både helvetiskt och himmelskt.
Det är underbart att komma till en ny fräsch bostad, allra helst om den är nyrenoverad och känns som ny. Men det är en pina att sortera, packa, kasta och bära.
21 gånger i livet har jag hunnit flytta hittills, och elva av dessa med möbler och allt bohag. Tre viktiga saker har jag lärt mig av alla dessa flyttningar.

Grovstäda innan. Det mest trista med en flyttning är städningen efteråt, innan den nye ägaren eller hyresgästen ska börja flytta in. Väldigt ofta har detta löpt om lott, det vill säga man städar några rum, den nye börjar flytta in och man städar klart parallellt med inflyttningen. Det kan gå smidigt, men kan också vara en prövning.
Framför allt är det deprimerande att behöva gå tillbaka till sin gamla bostad, som man redan mentalt lämnat bakom sig, för att göra det tristaste som finns: städa. Man är så trött, så trött. Och hur bra blir det då?
Nej, i stället har jag haft min egen metod som jag tillämpat de flesta gånger, om än inte alla. I god tid före själva flyttningen, innan jag ens börjar packa, gör jag en ordentlig grovstädning av bostaden. Städar i våtutrymmen och kök; gör rent under badkaret och drar fram tvättmaskin och tumlare, gör rent avloppen och bakom värmeelementen, och annat sådant. Då är det värsta gjort när flyttstädningen sedan ska göras.

Packa böcker i papperskassar. Böcker är det tyngsta att flytta näst efter möblerna. Det kan vara frestande att fylla flyttkartonger och banankartonger med böcker, för de slukar ju mycket. Men då blir det för tungt, i alla fall för mig, och jag blir beroende av en hjälpande hand för att forsla iväg en sådan låda.
Nej, i stället är det bästa att packa böcker i vanliga papperskassar från mataffären. Lagom fyllda och med en i varje hand får du jämvikt och orkar bära många.
Eftersom jag är strukturfascist har jag mina böcker i bokstavsordning i bokhyllan. Då är det lätt att börja fylla första kassen på A, skriva 1 på den, 2 på nästa och så vidare. Så blir det ordning och reda vid uppackningen också.

Planera flyttningen noga. Vi strukturfascister vill ha kontroll över tillvaron. Före flyttningen gör jag därför en detaljerad plan, både på ritningen över den nya bostaden och i almanackan.
På ritningen, som jag överfört i datorn, ritar jag in alla mina egna möbler som ska med till det nya hemmet, för att se hur de får plats på bästa sätt. Det är inte kul om soffhörnet sticker ut en decimeter för långt mot dörren för att det nya vardagsrummet såg så stort ut när det stod tomt.
Planeringen i almanackan är minst lika viktig. Det kan kännas som en lång tid om du har tre-fyra veckor på dig, men i realiteten kan det vara kort. Har du ett stort hem och har mycket att flytta är det bästa att flytta under två helger, om du inte har ett helt flyttlag som hjälper dig. Då hinner du pusta ut lite mellan bärandet. Idealet är att boka in en "ledig" helg emellan.

När vi i våras flyttade från villa till lägenhet och stuga körde vi möblerna till lägenheten en helg och först två veckor senare körde vi resten av möblerna till stugan. Helgen däremellan användes till packning, uppackning och städning. Då orkade vi med att njuta av vårsolen och hann få potatisen i jorden också.
En minutiös planering av flyttningen innebär också att det i den nya bostaden finns en tydlig ritning uppsatt med alla möbler inritade så att de som bär genast ser vilket rum soffan eller sängen eller bordet ska stå i. Och givetvis är också alla flyttkartonger märkta.
Men trots en detaljerad plan kan det naturligtvis bli kaos ändå på slutet. När allt bara ska ut och man är så trött på att leta i kartonger efter varje sak, när man inte vet var man har kläderna till nästa dag eller skruvmejseln som behövs just nu.

Ska du flytta från villan och sälja den så ska det i dag presenteras av mäklaren med en lång rad bilder på nätet. Det gör att den presumtive köparen, och andra nyfikna, får en betydligt mera närgången inblick i ditt hem än du är van vid. Visningen sker på sätt och vis redan på detta tidiga stadium.
Hur viktigt detta kan vara tänker man kanske inte på för man blir lätt hemmablind. För en tid sedan läste jag om hur man i Stockholm stajlar sina hem inför visningen men också vid fotograferingen.
Egentligen gjorde jag nog samma sak men mindre utstuderat. Mitt hem har nog aldrig sett så städat ut som på försäljningsbilderna. Alla prylar som ligger och dräller annars, de flyttade jag ut ur rummet, fotograferade, plockade in dem igen och gjorde likadant i nästa rum.
Och vid visningen då ställde jag in lite grejer hos mina snälla grannar. Intrycket är viktigt, tror jag. Köparen ska ju inte bo med mina saker utan få en chans att se att det egna kan få plats.
Att flytta är visserligen en världslig sak, men högst allvarlig och som kräver sin planering.

© Eva Johansson 2005