Fest i septemberkvälllen

Nu är vi nyss hemkomna från en utflykt till Uppland. I går kväll var vi på fest hos goda vänner utanför Uppsala. Tack Johan och Anna för en jättetrevlig kväll! Och frukosten i morse!

fest

De bor fantastiskt fint vid en sjö och med huset ganska högt så vi hade en vidunderlig utsikt från verandan. Det var en så fin augustikväll, fast det hunnit bli september.

ljus

cancerPå festen bjöds både kräftor och surströmming, goda pajer på västerbottenost, supergott hembakat bröd och mycket mer.

Det var ett ordentligt kräftkok i bykgrytan. Och mycket fina kräftor fick vi, med rejäla klor. Surströmmingen kände jag bara lukten av och smakade aldrig, och det var jag inte ensam om. Normalt sett äter jag gärna surströmming, i små portioner och med mandelpotatis eller mjukt tunnbröd till. Men igår höll jag mig till kräftorna och pajen.

Vägen till Uppsala gick över Katrineholm, Flen och Strängnäs, det vill säga väg 55. Efter lite vilsekörning i Katrineholm hittade jag till slut ut på 55:an igen, efter att vi tankat.

bro

I Flen åt vi en god lunch vid ettiden och strax efter två passerade vi Strängnäs, och där någonstans hamnade vi precis framför en broöppning. Jag tror att det heter Hjulsta bro, en vridbar bro. 5-6 segelbåtar passerade förbi under en grå himmel. Drygt 20 minuter tog det stoppet men det var bara att vänta tills alla båtarna passerat.

hageSedan var det raka vägen till Uppsala men det tog betydligt längre tid att lokalisera resans mål än vi trott så först kvart i fem var vi framme där vi skulle bo. Och festen började fem, så det blev lite stressigt och vi hann inte dit förrän strax efter halvsex. Men hellre sent än aldrig.

Vi hyrde stuga över natten på Fjällnora friluftsområde, en lantlig idyll med hästar i en hage utanför stugdörren. Så som det ser ut på bilden här bredvid, så såg det ut en bit bort från stugan. Och grisarna gick i en annan hage. Det fanns också får och gäss och kanske andra djur som vi inte såg. gris

I går hann vi inte se så mycket för vi hade bråttom att hämta ut nyckeln i receptionen som stängde klockan fem, och skulle direkt iväg på festen sedan. Men i morse innan vi åkte till frukosten hann vi med en kort promenad på området i regnet. Det är alltid skönt att andas lantluft, oavsett om det är i ett iordningställt friluftsområde eller ute i djupa skogen.

Inte nog med broöppningen igår, på vägen hem idag fick vi stanna och vänta på att ett ånglok med vagnar skulle köra förbi på sin museijärnväg.

lok

Det händer mycket i Sverige där man minst anar det.

Det är ganska intressant att se sig om ibland, och det är alldeles för sällan vi far någon annan väg än den vanliga, vilket innebär till och från Stockholm, Linköping, och tidigare Växjö.

Väg 55 har jag nästan aldrig åkt förr, i alla fall inte från Katrineholm till Uppsala. Visst ser Sverige ganska likt ut så länge vi rör oss i Mellansverige, det är i alla fall inte så jättestor skillnad på Tjustbygden och Sörmland även om man passerar mer vatten där. LolaMen bördiga slätter och kuperade landskap, skog och vatten, det har vi gott om i Sverige. I bilen hem idag pratade vi om att vi borde resa och se mer av vårt eget land, se andra landskap än de vi redan varit i. Kanske blir det någon sådan semester någon gång.

Vägen hem gick i alla fall via Stockholm och besök hos barna. Och då fick vi träffa nya kattfröken som heter Lola.

Nästan fyra timmar tog det att åka från Stckholm och hem.  Lite trötta var vi efter en aning för lite sömn i natt, men kaffe håller en vaken och pigg som tur är.