Jobbiga möten

Idag har jag jobbat, vilket jag gör var åttonde lördag. Någon måste ju jobba på helgerna och bevaka det som händer då så att det kommer i tidningen på måndagen. Men den här veckan blir det ju på tisdag. På lördagar är vi en reporter och en fotograf i tjänst på allmänna redaktionen. Vi hade flera uppdrag men det första var att åka och träffa keramikern Hanna Tonek (en mycket spännande och duktig ung konstnär!) som öppnar en ateljé på Gränsö. På väg till henne träffade vi en kvinna som ganska uppfordrande krävde att vi skulle komma in och titta på en utställning hon ordnat. Det var vi inte beredda på och hade inte tid med. Hennes argument var att vi borde göra reportage om det eftersom hon annonserat i VT och eftersom ägaren ringt till tidningen och "sagt till om det".

Jag blir lika irriterad varje gång någon tror att man kan "köpa sig" redaktionellt utrymme för att man annonserat. Hur kan man tro att man kan "beställa" text och bild (som inte är annons) i en tidning? Ställa krav på vad vi ska göra?

Det här tycker jag att det verkar bli mer och mer av nu för tiden, mer styrning och kontroll. Fler som hör av sig och vill  bli omskrivna som någon slags gentjänst för att de annonserar. Fler och fler som vill läsa vad jag skrivit innan det publiceras.  Jag lägger mig inte i hur andra gör sitt jobb, jag litar på att den som är erfaren och kunnig gör sitt bästa i varje yrke. Efter 25 år som reporter känner jag mig ganska erfaren och rutinerad och anser mig nog klara av det mesta som jag ställs inför. Och behöver jag hjälp med att kolla fakta så ber jag om det. Men att folk i efterhand ska komma och peta i vad de har sagt och försöka styra vad jag skriver, det kan jag inte acceptera.

4 reaktioner till “Jobbiga möten”

  1. Tyvärr är det väl inte så ovanligt att tidningarna själva faktiskt ”säljer” in sina annonser med löfte om nyhetsplats.

  2. Den där konflikten känner jag igen från tiden då jag var journalist.
    Det är verkligen viktigt att tidningens redaktion har en stenhård och tydlig linje gentemot annonsavdelningen. Om läsarna anser att det går att köpa redaktionellt utrymme är det kört.

  3. Ja, då skulle vi totalt tappa trovärdighet som oberoende granskare av samhället och dess institutioner. Vi diskuterar detta ofta på redaktionen och är överens om vår linje.

  4. Eller alla telefonsamtal som inledds med ”Jag skulle vilja beställa en artikel och undrar om någon journalist är ledig nu” *s*

Kommentarer inaktiverade.